Enerji Dergisi Facebook Enerji Dergisi Twitter Enerji Dergisi RSS
Jeneratör sektörü 3 bölgeye ihracat ağları örüyor

2010 yılında 205 milyon dolar olan pazar büyüklüğü 2018 yılında 340 milyon dolara ulaşacak olan Türkiye jeneratör sektörü ‘bölgenin en büyük pazarı’ olarak ihracat grafiğini de her geçen gün yükseltiyor. Toplamda 12 büyük ve orta ölçekli firmanın faaliyet gösterdiği pazarda coğrafi yakınlık ihracatta en önemli avantaj olurken, sektör Ortadoğu, Afrika ve Türki Cumhuriyetler’de yeni fırsatlar için harekete geçti.





aksa.png

2023 yılında 500 milyar doların üzerinde ihracata imza atmaya hazırlanan Türkiye, jeneratör sektöründe de büyük bir atılımın eşiğinde. “Türkiye Jeneratör Raporu” araştırmasıyla sektörü masaya yatıran Frost&Sullivan’a göre 2010 yılında 205 milyon dolar olan pazar büyüklüğü 2018 yılında 340 milyon dolara ulaşacak. En etkin büyüme dönemi ise belirlenen zaman aralığının ilk yıllarında yaşanacak, 2013 yılından itibaren büyümenin kısmen yavaşlayacağı tahmin ediliyor. Öte yandan alanında bölgenin en büyük pazarı olan Türkiye'nin ihracat grafiğinde de ciddi bir artış öngörülüyor.

Frost&Sullivan Türkiye Enerji Analisti Hikmet Çakmak'a göre önümüzdeki yıllarda Türkiye jeneratör grupları pazarında sağlıklı bir büyüme gerçekleşecek. Birleşik üretim, trijenerasyon, gaz jeneratörleri, artan sanayi ve inşaat faaliyetleri, vergi avantajları ve Türkiye'nin bölgesel stratejik konumu önümüzdeki dönemde yeni fırsatları beraberinde getirecek. Bu konuyla ilgili olarak Çakmak, düşük maliyetli rekabet ve fiyatlandırma, yüksek işletme maliyetleri ve yönetmeliklerde yer alan bazı hususların pazarın önünde duran en büyük güçlükler olduğunu belirtiyor.

 

İç pazar kadar ihracatta da rekabet keskinleşecek

 

Çakmak’ın verdiği bilgilere göre Türkiye'de motor üreticisi bulunmadığı için, Türkiye jeneratör tedarikleri yabancı motor tedarikçilerine bağımlı bulunuyor. Motor ithalat verileri, tedarikçilerin hangi ülkelerden motor ithal ettiğini ortaya koyuyor ve büyük jeneratör grupları için motor tedarikine Avrupa ve ABD orijinli OEM'ler (orijinal ekipman üreticileri) hakim bulunuyor. Daha düşük güç bantları için ise Türkiye yerel pazarında Uzakdoğu ürünleri büyük yer tutuyor.

Öte yandan, Türkiye'nin kendi bölgesinde en büyük pazar olması ve Ortadoğu, Afrika ve Türki Cumhuriyetler'e coğrafi yakınlığı nedeniyle, Türkiye'deki yerli tedarikçiler ve yabancı şirketler açısından ihracat önemli bir faktör olarak öne çıkıyor. Çakmak'a göre ihracat verileri, yerel pazarın yanı sıra ihracatta da rekabetin çok yüksek olduğunu gösteriyor. Türkiye'nin özellikle Ortadoğu, Afrika ve Türki Cumhuriyetler arasında kurduğu gelişmiş ihracat ağları sayesinde Türkiye yabancı yatırımcıların yoğun ilgisini de çekiyor.

 

Dizel jeneratöre talep artacak

 

Türkiye jeneratör grupları pazarında dizel jeneratörlerin hakimiyeti görülüyor. 75-375 KVA ve 750 KVA üzeri çıkış aralıkları, jeneratör grubu pazarının en büyük çıkış aralığı segmenti olarak öne çıkarken, 75 KVA altı en düşük segmenti oluşturuyor. Özellikle büyük inşaatlar ve sanayi tesislerinin 750 KVA ve üstü ürünlere olan talebi giderek artış gösteriyor. Alışveriş merkezleri, iş merkezleri ve plazalar gibi ticari son kullanıcılar en büyük ikinci müşteri grubunu oluştururken, endüstriyel son kullanıcılar pazarın yüzde 40'ını teşkil ediyor. Bununla birlikte, Frost&Sullivan Türkiye Enerji Analisti Hikmet Çakmak'a göre elektrik kesintilerine ve jeneratör grubunun acil güç kaynağı şeklinde kullanımına bağlı olarak jeneratör gruplarının yüzde 90'ı, destek uygulamaları amacıyla alıcı buluyor.

 

Firmalar çevreci ürünlere yoğunlaşıyor

 

Son dönemde yeni sistemler üzerine yoğunlaşan jeneratör şirketleri çevreci, sessiz ve enerji verimliliği sağlayan ürünler geliştirmek için düğmeye bastı. Kojenerasyon ve trijenerasyon sistemlerini ürünlerine adapte etmeye çalışan üreticiler, böylece hem ısı hem de elektrik ihtiyacının bir arada sunulacağı sistemler geliştiriyor.

Özellikle küresel ısınmayla birlikte AB direktiflerine uygun çevreci ve sessiz ürün trendi de öne çıkarken, doğalgazlı jeneratör gruplarının bu alanda başrol oynayacağı öngörülüyor. Sektör temsilcileri her ne kadar dünya genelinde satışı yapılan jeneratörlerin yüzde 70’lik kısmının sıvı yakıtla çalışan dizel jeneratörlerden oluştuğunu söylese de yapılan Ar-Ge çalışmaları ve direktifler doğrultusunda bu oranın uzun vadede düşeceği belirtiliyor.

Söz konusu sistemlerin ürünlere tam olarak entegre olması sayesinde pazarın hissedilir oranda büyüyeceğine işaret edilirken, Türkiye’nin bulunduğu coğrafya itibarıyla jeneratör alanında üretim üssü olabileceğinin de altı çiziliyor.

 

Yerli şirketler önde, yabancı markalar atakta

 

“Türkiye Jeneratör Raporu” araştırmasına göre pazarda 12 büyük ve orta büyüklükte aktör bulunuyor. Aksa ve Genpower en büyük pazar payına sahip iki firma olarak öne çıkarken, Teksan, Çukurova ve Emsa bu ikiliyi izliyor. Caterpillar ve FG Wilson gibi önde gelen yabancı gruplar da önemli pazar aktörleri arasında yer alıyor.

Pazar fiyatlandırması, kullanılan motorlara ve jeneratör gruplarının montajında kullanılan diğer bileşenlere bağlı bulunuyor. Volvo Penta, Cummins, Perkins ve Doosan'ın jeneratörlerde en çok tercih edilen motorlar olduğu belirtiliyor. Araştırmada özellikle ürün kalitesi ve fiyatlandırmanın müşteri tercihini belirleyen temel faktörler olduğunun altını çiziyor. Servis ve bakım ağları, emisyonlar ve gürültü standartları da şirketleri başarılı kılan diğer faktörler arasında yer alıyor.

Motor OEM’leri, Türk tedarikçilere motor tedariki sağlamakla birlikte farklı şehirlerde jeneratör grupları satmak için bölge müdürlüklerine ve yerel bayilere sahip bulunuyor. Öte yandan, bazı orijinal ekipman üreticilerinin Türk distiribütörleri bulunuyor ve aynı şekilde Türk tedarikçiler de müşterilerinin ihtiyaçlarına yerel düzeyde cevap veren distribütörleriyle faaliyet gösteriyorlar.

 

 

 

 

 

 


Yorumlar

Hiçbir yorum bulunamadı


Yeni yorum yaz