Enerji Dergisi Facebook Enerji Dergisi Twitter Enerji Dergisi RSS
Yakıtta tasarruf için yeşil adımlar

Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre Türkiye’de enerji sektöründen kaynaklanan CO2 emisyonlarının yüzde l5.62’si (42,35 m) ulaştırma sektöründen, bunun % 84.6’sı ise karayolu ulaşımından kaynaklanıyor. Tüm dünyayı olduğu gibi Türkiye’yi de tehdit eden sera gazı salınımında karayollarının payanı azaltmak için “çevreci ulaşım” projelerine yoğunlaşan Karayolları Genel Müdürlüğü, “Acil Eylem Planı” kapsamında yürüttüğü çalışmalarla araçlardan kaynaklanan emisyonların kirletici etkilerini azaltmayı hedefliyor.

 




ulastirma.png

Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turhan,  Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından hazırlanan “Türkiye Ulaşım ve İletişim Strateji Belgesi-2023”de ulaştırma sektörünün vizyonun, “Ülkemizin rekabet gücüne ve toplumun yaşam kalitesinin yükseltilmesine katkı veren, güvenli, erişilebilir, ekonomik, konforlu, hızlı, çevreye duyarlı, kesintisiz, dengeli, çağdaş hizmetlerin sunulduğu sürdürülebilir bir ulaştırma sistemi oluşturmak” şeklinde belirlendiğini söylüyor. Genel Müdürlük olarak çalışmaları bu hedef doğrultusunda yürüttüklerini belirten Turhan, “Hedefimiz, uzun ömürlü, yüksek performanslı, çevreyle dost yolları inşa etmek ve diğer ulaşım sistemleri ile entegrasyonlarını sağlayarak kamu hizmetine sunmak” diyor.

 

Turhan, karayollarında sera gazı emisyonunun azaltılması ve enerji tasarrufunun artırılması için akıllı sistemlere geçiş sağlayarak önemli sonuçlar elde etmeyi hedeflediklerini belirtiyor. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün sorumluluğunda bulunan otoyollarda manuel gişelerin Otomatik Geçiş Sistemi (OGS) ve Kartlı Geçiş Sistemleri’ne (KGS) dönüştürüldüğünü belirten Turhan, “Hızlı Geçiş Sistemi’ne (HGS) de başlandı. Böylece araçların ücret ödemek için bekledikleri süre kısalarak, araçlardan kaynaklanan egzoz emisyonlarında azalma sağlanıyor. Acil Eylem Planı kapsamında çalışmaları sürdürülen bölünmüş yollar,  sürücülere güvenli ve konforlu bir sürüş, seyahat süresinden ve yakıttan tasarruf,  araçların sera gazı emisyonlarında da azalma sağlıyor. Yolların çevreye uyumu, sürüş konforu ve araçlardan kaynaklanan emisyonların kirletici etkilerinin azaltımını sağlamak amacıyla karayollarında yol boyu ağaçlandırma çalışmaları da yapılıyor” diye konuşuyor. 

 

Seyahat süreleri kısalacak

 

2023 için hazırlanan Türkiye Ulaşım ve İletişim Strateji Belgesi’nde karayollarına yönelik önemli hedeflerin belirlendiğinin altını çizen Turhan, bu hedefleri ise şöyle sıralıyor: “Türkiye’de ‘Acil Eylem Planı’ kapsamında 2003 yılında yapımına başlanan bölünmüş yol projesiyle, trafik güvenliğini artırarak kazaları azaltmak ve ölüm oranını düşürmek, ayrıca mevcut kapasite yetersizliklerini iyileştirerek taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağlayarak ekonomiye katkıda bulunmak, yolların fiziki ve geometrik standartlarını yükselterek seyahat konforunu artırmak ve seyahat süresini kısaltmak amaçlandı. Bu çalışmalar kapsamında yapımına başlanan ve kısa sürede tamamlanacak olan bölünmüş yollar da dikkate alındığında 2023 yılı bölünmüş yol uzunluğunun otoyollar dahil 36 bin 500 km’ye ulaşması hedefleniyor. Ayrıca belirlenen hedefler doğrultusunda, sera gazı emisyon algılama ve izleme sistemlerinin entegre edilmesi, tünel ve köprülerin katodik korunması sağlanacak. Çevre Yönetim Sistemi’ne sahip olmayan organizasyonların karayolu taahhütlerine girmesini engelleyecek düzenlemelere önem verilecek. Gürültü seviyesi ve CO2 emisyonu düşük yol yapım teknolojisi ve malzemeleri tasarlanacak.” 

 

 

 

 


Yorumlar

Hiçbir yorum bulunamadı


Yeni yorum yaz