Enerji Dergisi Facebook Enerji Dergisi Twitter Enerji Dergisi RSS
‘10 numara’ kabusundan uyanan petrol sektörü 2013’e iddialı giriyor

2012 yılında “10 numara yağ” sorununa karşı büyük bir mücadele yürüten petrol sektörü, yapılan yeni düzenlemeler ışığında 2013’te güçlü bir büyüme hedefliyor. Sektör yeni Petrol Kanunu’nda ise ulusal marker seviyesine dayalı kaçak akaryakıt tanımında değişiklik yapılmasını bekliyor.




erol_metinPetrol sektörü 2013 yılına önemli bir sorununa çözüm bularak giriyor. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Dr. Erol Metin’in verdiği bilgilere göre, sektörün en büyük sorunlarından biri olan “10 numara yağ” konusunda 2012 yılında ümit vaat eden gelişmeler yaşandı. Bakanlar Kurulu kararı ile 9 Ekim 2012 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan ve sonrasında Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan 11 Ekim 2012 ÖTV Tebliği ile birlikte, piyasada “10 numara yağ” sorununun en önemli nedenlerinden biri olarak, sınai üretimi teşvik amacı ile uygulanan ancak birçok yerde “kötüye kullanıldığı” belirlenen tecil terkin uygulamasına son verildi. Düzenleme ile, ister sanayici olsun isterse nihai tüketici, tüm alıcıların imalatçıdan satın alacakları Özel Tüketim Vergisi’ne tabi tüm akaryakıt harici ürünlerin ÖTV tutarını peşin olarak ödemekle yükümlü kılındı.
Ayrıca Maliye Bakanlığı tarafından 17 Ağustos 2012’de yayımlanan ÖTV Genel Tebliği ile ithalatta akaryakıt harici ürünlerden alınan teminat tutarı %5’ten %25’e çıkarılırken, 27 Ağustos 2012’de yayımlanan Akaryakıt Kaçakçılığı İle Mücadeleye İlişkin Başbakanlık Genelgesi ile sorunu kökünden çözme sürecine girildi. Gerçekleştirilen bu düzenlemelerin kaçak akaryakıt sorununa etkili çözümler getireceğini düşünen PETDER, bu gelişmeler ışığında sektörün 2013’te yüksek büyüme oranları yakalayacağını, devletin ise 1,5 milyar TL ilave vergi geliri sağlayacağını vurguluyor.   

benzin_istasyonu.jpgOTOMOTİV YAKITLARI PİYASASI %3 BÜYÜDÜ
PETDER’in sektör raporuna göre, 2012 yılının ilk on aylık döneminde petrol fiyatları ortalama %.1 düzeyinde arttı ve bu artışın Akdeniz piyasasındaki benzin fiyatlarına yansıması %5.5, motorin piyasasına yansıması ise yaklaşık %2 düzeyinde gerçekleşti. Yıl içinde yapılan litre başına 20-30 kuruşluk ÖTV artışının da etkisi ile benzin ve motorinin pompa fiyatlarında yaklaşık %7-%8 civarında artış gerçekleşti. Pompa fiyatlarında dünya piyasalarındaki gelişmeler, kur değişimi ve ÖTV artışı nedenleri ile yaşanan bu artışlar tüketimi ve satışları bir miktar olumsuz etkilerken,  sektör oyuncularının da ticari risklerini artırdı.
Yine PETDER raporuna göre, 2012 yılında otomotiv yakıtı satışları istikrarlı bir büyüme yakaladı. 2012 yılı Ekim sonu itibarı ile toplam motorin satışları bir önceki yıla göre %5 büyüdü, oto LPG bir önceki yıl ile aynı düzeyde kalırken, buna karşılık benzinde ise %4,7.daralma yaşandı.  Bu veriler ile toplam otomotiv yakıtları piyasası 2012 Ekim sonu itibarı ile %3 büyüdü. 2013 yılında da bu büyümenin artarak devam etmesi bekleniyor.
Uluslararası Enerji Ajansı (UEA) dünya petrol piyasalarına ilişkin kısa dönemli beklentilerini geçtiğimiz ay yayınlamıştı. UEA dünya petrol fiyatlarının önemli bir artış göstermeyeceğini, özellikle de Irak ve Libya’da beklenen petrol üretim artışının bu süreci kolaylaştıracağını belirtiyor. PETDER’de dünya piyasalarındaki gelişmelerin bu yönde olması halinde Türkiye’nin dünya fiyatlarından olumsuz etkilenmeyeceğini düşünüyor.


vergisiz_motorin_pompa_fiyatlari_grafik.jpg
KAÇAK AKARYAKIT TANIMI DEĞİŞTİRİLMELİ
PETDER açıklamasında, Petrol Piyasası Kanunu’nda ulusal marker seviyesine dayalı kaçak akaryakıt tanımında değişiklik yapılması isteniyor. Petrol piyasası denetimleri sırasında birinci aşama marker seviye ölçümlerinde yaşanan sorunlara eş zamanlı olarak kaçak akaryakıt işleminin de başlattığı belirtilen açılamada, “Bu durum birçok şirketlerin henüz bu konudaki inceleme ve ön araştırma tamamlanmadan kaçakçılık ile ilgili yargı sürecinin de başlatılmasını gerektiriyor. Bu konuda, hem TOBB Petrol ve Petrol Ürünleri Sanayi Meclisi hem de PETDER, ulusal marker ölçümlerinde yaşanan problemlerde referans cihazı ile yapılacak ölçüm ve değerlendirmelere kadar adli sürecin başlatılmasının sakıncalarına işaret etmekte. Bu gibi durumlarda ivedilikle ilave delillere başvurulması yönündeki talepler gündeme getirilmeye devam ediyor” deniyor.  
PETDER açıklamasında ayrıca 2013 yılında, EPDK sistemine şirketlerce aktarılan otomasyon verilerinin teyidi ve uygulamanın geliştirilmesine yönelik çalışmaların ve istasyon uygulamalarındaki süreçlerin EPDK ile koordinasyonunun sağlanmasının önemli bir gündem maddesi olacağı belirtiliyor.

biodizel.jpgBİYODİZEL İÇİN YETERLİ KAYNAK YOK!
EPDK tarafından yayımlanan yeni tebliğ ile benzine %2 oranında yerli tarım ürünü biyoetanol katılmasının 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren,  motorine ise %1 oranında biyodizel katılmasının 1 Ocak 2014 tarih itibaren zorunlu hale geleceğine dikkat çekilen PETDER açıklamasında şu uyarılara yer veriliyor: “Harmanlanacak miktarlar en geç 2016 yılına kadar ve en fazla %3’e ulaşacak şekilde kademeli olarak artırılacaktır. Söz konusu zorunlu harmanlama hedefleri ülkemizin yerli tarım üretim kapasitesi açısından değerlendirildiğinde, benzine harmanlanması zorunlu olan biyoetanol üretimi için yeterli miktarda yerli tarım ürünü üretiminin olduğu ve tesislerin teknoloji, kapasite ve kalite olarak bu talebi karşılayacak seviyede olduğu bilinmektedir. Biyoetanol konusunda önemli bir sorun beklenmemekte ve önümüzdeki yıllarda biyoetanolün harmanlanması için uygulamanın teknik olarak ne şekilde yapılacağına ilişkin detaylı çalışmalar devam etmektedir. Biyodizelde ise, 2014’ten itibaren yılda 180 bin ton ile başlayıp, 2017 yılında 590 bin tona ulaşması beklenen biyodizel üretimi için henüz yeterli yerli tarım ürünü olmadığı görülmektedir. Bu projelerin tarım politikaları ile desteklenerek belirlenen hedeflere ulaşması için önümüzdeki iki yılın oldukça önemli olduğunu özellikle belirtmek gerekiyor.”


Yorumlar

Hiçbir yorum bulunamadı


Yeni yorum yaz