Enerji Dergisi Facebook Enerji Dergisi Twitter Enerji Dergisi RSS
ÇAYKUR enerjide ‘dönüşüm’ başlattı

Dünya pazarlarında aranan bir marka olmayı amaçlayan Çaykur, bu çerçevede ürün yelpazesinde başlattığı çeşitlilik ve yeni yatırım sürecini enerji stratejilerine de taşıdı.





imdat_sutluoglu1.jpg

4 fabrikasında buhar enerjisi kullanmaya başlayan Çaykur, ayrıca işletmelerinin enerji ihtiyacını artık LNG’den karşılayacak. Enerjide çeşitliliğe önem verdiklerini söyleyen Çaykur Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu, enerjiye yılda 100 milyon TL ödediklerini açıklıyor.
Türkiye’de çay denildiğinde akla gelen ilk marka olan Çaykur, hem Türkiye’nin hem de dünya sofralarının ayrılmaz bir parçası olmaya devam ediyor. 46 yaş çay fabrikasının yıllık üretim kapasitesini 2013 yılında 7 bin 600 tona ulaştırmayı hedefleyen, bununla birlikte başta buzlu çay olmak üzere yeni ürünlerle yeni pazarlar oluşturmayı planlayan şirket, enerjide de büyük ölçekli bir ‘değişim yatırımı için harekete geçti. Çaykur Genel Müdürü İmdat Sütlüoğlu, Çaykur’un bu alandaki stratejilerini ve yeni yatırımlarını ENERJİ Dergisi’ne anlattı.

Öncelikle Çaykur’un bugün Türkiye ve dünya pazarlarında ulaştığı konumu sizden dinleyebilir miyiz?

Türkiye’de yıllık kişi başına çay tüketimi 3,4 kg olarak tahmin ediliyor, dünya genelinde Türkiye yetiştiricilik alanında yedinci, üretimde beşinci ve tüketimde dördüncü sırada yer alıyor. Doğu Karadeniz Bölgesi’nde 758 bin dekarlık alanda 205 binden fazla üretici bulunuyor. Yıllık yaş çay rekoltesi 1 milyon 100 bin ila 1 milyon 250 bin ton arasında değişiyor ve çay tarımı da bölge ekonomisine 2 milyar TL katkı sağlıyor.
2012 yılında toplam 46 yaş çay fabrikası ile bir önceki yıla göre kapasitemizi yüzde 12 artışla 7200 tona ulaştırdık. Yaptığımız altyapı yatırımı ve fabrikalarımızdaki maksimum verimlilik çalışmaları sayesinde son 30 yılın en yüksek kapasite artırımını gerçekleştirdik. Üreticilerimizden toplam 655 bin tonluk yaş çay aldık. Bu çayın kilosunu da 1,1 TL’ye alımını yaparak, 721 milyon TL’lik bir ödeme gerçekleştirdik. Yatırımlarımızı da geçtiğimiz yıllar ile karşılaştırdığımızda yaklaşık dört kat artırdık.
2012’de 1.5 milyar TL ciro elde etmeyi öngörüyoruz. Öte yandan Türk çayını dış ülkelerde en iyi şekilde pazarlamaya devam ediyoruz. Bu sene 3 bin tonluk ihracat gerçekleştirdik. Bu çok önemli bir artış. Şu anda 28 ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Avrupa ülkeleri, Singapur, Kore, Avustralya, Çin, Suudi Arabistan bu ülkeler arasında yer alıyor. Hedefimiz tüm dünya pazarları… Rusya, Balkanlar, Doğu Avrupa ülkeleri, Türki Cumhuriyetler ve Orta Asya ülkelerini hedefliyoruz. 2023 yılına kadar 50 bin tonluk dış pazar oluşturmayı böylece Çaykur’u dünya pazarına yerleştirmeyi amaçlıyoruz.

Enerjide ilkesi; çeşitlilik

Her geçen gün büyüyen Çaykur’un enerji stratejileri nasıl şekilleniyor? Yıllık enerji tüketim grafiğiniz hakkında bilgi verir misiniz?
Tek bir enerji kaynağına bağlı kalmayıp, çeşitliliğe özen gösteriyoruz. Çünkü amacımız kaynaklarımızı verimli kullanmak… Dönemsel olarak elektrik, doğal gaz, LNG veya kömür enerjisinden yararlanıyoruz. Ancak çevreye duyarlı olması açısından doğal gaz ve LNG tüketimini önemsiyoruz. İlerleyen yıllarda da bu alanda teknoloji yatırımlarımızı artırmayı hedefliyoruz.

Üretim dönemimiz olan Mayıs - Ekim ayları arasında enerji kullanımımız doğal olarak yükseliyor. Tüm enerji harcamalarımızın yaklaşık yüzde 25’i elektrik ve doğalgazdan oluşmakta… Yıllık yaklaşık 100 milyon TL civarında enerji harcamamız var. Üretim döneminde (Mayıs - Ekim arası) ise aylık 20 milyona kadar çıkabiliyor. 


Kendi enerjinizi üretmeye yönelik projeleriniz var mı? Bu konuda 2013 yılında girişimleriniz olacak mı?
İki ana projeden oluşan enerji yatırımımız mevcut. Bunlardan ilki Buhar Alımı Projesi; işletmelerimizin enerji ihtiyacında kullanılan fuel-oilin yerine buhar enerjisi kullanımı maksadıyla bu yıl için yalnızca dört fabrikamızda (Hopa, Arhavi, Fındıklı, Işıklı) başlattığımız dönüşüm çalışması tamamlandı.

İkincisi ise; LNG Dönüşüm Projesi... Bu sistemle fuel-oil’in yerine likid doğal gaz kullanarak işletmelerimizde enerji ihtiyacımızı karşılayacağız. Geçtiğimiz aylarda yedi fabrikamızda (Ardeşen, Çayeli, Âşıklar, Selimiye, Derepazarı, İyidere, Tirebolu fabrikalarımızda) başlatılan enerji üretimi dönüşüm çalışmaları ise tamamlandı.

Öte yandan 2013 yılı yatırım programı ödeneği, 2013 Yılı Genel Yatırım ve Finansman Programında 30 milyon TL olarak belirlendi. Yatırım programı teklifinde; 100. Yıl Çay Paketleme ve Taşlıdere Çay Fabrikası’nın nakli, kapasite artırımı çalışmaları kapsamında Kemalpaşa ve Fındıklı Çay Fabrikalarının kapasitelerinin artırımı, enerji ve imalat sistemlerinin modernizasyonu gibi projeleri yer alıyor.

 

Çevreye duyarlı enerji teşvik edilmeli
 

Artan enerji maliyetleri ve verimli enerji kullanımı karşısında enerji sektöründen ve kamudan beklentileriniz neler?

Çevreye duyarlı uygulamaların kullanılmasını istiyoruz. Dolayısıyla sektörde düzenleyici ve teşvik edici uygulamalara ihtiyaç var. Bu bağlamda enerji sektörü ile ilgili özellikle sanayici ayağında çevreye duyarlı enerji kaynaklarının kullanımının teşvik edilmesini destekliyoruz.


“Çevreye olan saygımızın bir göstergesi olarak fabrikalardaki enerji temini için daha düşük maliyetli LNG’yi kullanmaya başladık.  Ayrıca yapacağımız herhangi bir teknolojik yatırımda çevreye olan etkilerine bakarak karar alıyoruz.”

 


Yorumlar

Hiçbir yorum bulunamadı


Yeni yorum yaz