Enerji Dergisi Facebook Enerji Dergisi Twitter Enerji Dergisi RSS
Elektrik dağıtım sektörünün amiral gemisi: BEDAŞ

Türkiye’nin en büyük dağıtım şirketi BEDAŞ, İstanbul Avrupa Yakası'nda, 3.573 km² alanda, yaklaşık 4.5 milyon aboneye, 25 milyar kWh elektrik dağıtımı yapıyor. “BEDAŞ, ’lük pazar payıyla sektörün amiral gemisi konumunda” diyen BEDAŞ Genel Müdürü Mehmet İslamoğlu, hizmet kalitesini daha da yukarı taşımak için önümüzdeki 5 yılda yaklaşık 1.8 milyon TL yatırım yapılmasının planlandığını açıklıyor. 




bedas_sahaBoğaziçi Elektrik Dağıtım A.Ş. (BEDAŞ) hakkında bilgi verir misiniz?
BEDAŞ, 28.05.2013 itibari ile özelleşerek Cengiz Holding, Limak Holding ve Kolin Grup ortaklığı bünyesinde hizmetlerine başladı. Çalışma esasları EPDK tarafından belirlenen BEDAŞ, iletim noktalarından aldığı elektriği son kullanıcılara dağıtıyor. Türkiye’nin en büyük dağıtım şirketi BEDAŞ, İstanbul Avrupa Yakası'nda, 3.573 km² alanda, yaklaşık 4.5 milyon aboneye, 25 milyar kWh elektrik dağıtımı yapıyor. Kaliteli ve sürekli hizmet anlayışını benimseyen BEDAŞ, ’lük pazar payıyla sektörün amiral gemisi konumunda.
 
TEKNOLOJİK YATIRIMLARLA
ALTYAPI GÜÇLENDİRİLDİ  
Bugüne kadar teknoloji ve altyapı alanlarında hangi projeleri devreye aldınız? Kullandığınız sistemin ayrıntılarından söz eder misiniz?
BEDAŞ’ta özelleştirme sonrasında, Otomatik Sayaç Okuma Sistemi (OSOS), Entegre Bilişim Sistemi (EBS), Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ve Kontrol ve Veri Toplama Sistemi (SCADA) aralarında bulunduğu önemli teknoloji odaklı yatırımları gerçekleştirildi. 
OSOS projesi kapsamında 7.250 adet trafo sayacı, 8.000 adet sokak aydınlatma sayacı ve 37.000 adet müşteri sayacının tüketimleri, GSM haberleşme altyapısı kullanılarak takip ediliyor. Trafoların uzaktan izlenmesi ile bölgede tüketilen enerji miktarları analiz ediliyor. Sokak aydınlatma sayaçlarının OSOS projesinde takibi ile yanmayan sokak aydınlatma lambalarının tespiti yapılarak gerekli müdahale yapılıyor. OSOS projesinde takibi yapılan tüm sayaçların ay sonlarında alınan tüketim bilgileri doğrultusunda otomatik faturalandırma yapılıyor. OSOS projesi kapsamında faturalandırması yapılan toplam tüketim miktarı, BEDAŞ’ın dağıtım yaptığı toplam enerji miktarının %52’sine tekabül ediyor. OSOS kapsamında takibi yapılan sayaçlara herhangi bir müdahale olması durumunda, sistem BEDAŞ veri merkezine uyarı veriyor. Sayaçların OSOS ile 7/24 izlenmesi kaçakla mücadelede etkin bir rol oynuyor. Trafoların uzaktan izlenmesi ile aşırı yüklü trafoların tespiti yapılarak gerekli kapasite artırımları gerçekleştiriliyor ve ileri dönük yatırım planlaması yapılabiliyor.
Trafo ve enerji nakil hatlarının kontrolünü sağlayan, denetimli kontrol ve veri toplama sistemi olan SCADA ise önemli teknoloji yatırımlarından biri. Son yıllarda dağıtım şebekelerine uygulanan SCADA sistemine, Dağıtım Yönetim Sistemi (DMS) ve Kesinti Yönetim Sistemi (OMS) eklendi. DMS ve OMS’in eklenmesi ile SCADA sisteminde transformatörlerin yük kapasitelerinin yönetimi, fider (feeder) yüklerinin izlenmesi, arıza analizlerinin yapılması, OG (Orta Gerilim) fiderlerinde arıza tespit edilmesi ve yeniden enerjilendirilmesi gibi birçok çalışma daha hızlı ve güvenilir bir şekilde yapılıyor. SCADA sistemi ile 78 adet trafo merkezinin takibi ve veri analizleri yapılıyor. Yatırım çalışmaları ile 2016 yılının Ağustos ayında takip edilen trafo merkezinin 350 adete yükselmesi planlanıyor.
Entegre Bilişim Sistemi ise, farklı operasyonların tek bir noktadan düzenlenmesi ve kontrol edilmesini esas alıyor. Program kapsamında bütün şebekelerin teknolojik altyapısının yenilenmesi ve ERP, CC&B, MDM, SCADA, DMS (Dağıtım Yönetim Sistemi) gibi uygulamaların kurulması planlanıyor. 
Türkiye’deki orta ölçekli bir bankanın veri merkezinden daha büyük kapasiteye sahip olan EBS veri merkezi kapsamında altı ay gibi kısa bir sürede gerekli tüm cihazların alımı, veri merkezinin oluşturulması ve sistemin hayata geçişi gerçekleştirildi. 2014’ün Eylül ayında çalışmalarına başlanan EBS projesi ile İstanbul Avrupa Yakası’nda dört bölge müdürlüğünde; insan kaynakları süreçleri, coğrafi bilgi sistemleri ve SCADA uygulamalarının web ve mobil uygulamaları pilot olarak hayata geçirildi. 2 Kasım 2015’te ise kurumsal yönetim süreçleri altında finans, muhasebe, yatırım yönetimi, satın alma ve ambar yönetimi modülleri faaliyete geçti.
Kaçak Saha Takip (KST) Uygulaması, farklı kanallardan gelen (CRM, Okuma, Kesme/Açma, Sökme/Takma, Çağrı Merkezi) kaçak kullanım ihbarlarları, Sayaç Ayar Masası, Faturalama, Coğrafi Bilgi Sistemi, İş Gücü Yönetim Sistemi ve Araç Takip Sistemi gibi sistemleri diğer sistemlerle entegre çalışarak hızlı, doğru ve konforlu bir ortamda değerlendirilebiliyor. Kaçakla mücadelede önemli çalışmalardan biri de Sayaç Ayar Masası’nın kurulumunun sağlanması. Daha önce iş hacmi günlük 600 civarı iken, Sayaç Ayar Masası ile artık günde 4000 arası sayaca müdahale edilebiliyor. Sayaçların tüketim miktarlarının kontrolünün daha kısa sürede yapılması, tüketicilere de daha hızlı dönüş imkanı sağlıyor. Sayaç Ayar Masası’nda üç vardiyalı 7/24 hizmet esası ile çalışılıyor. Tüm hizmet sahasındaki sayaçların kontrolünün yapılması hedefleniyor.
 
Elektrik dağıtımının özel sektöre devredilmesi hizmetlere ve bununla birlikte müşteri memnuniyetine nasıl yansıdı? 
Özel şirket mantığı elektrik dağıtımında yatırımlar için önemli bir itici güç oldu. Kazanç ve kâr maksimizasyonu sağlama çabası, elektrik dağıtım sektöründe güçlü bir altyapı oluşturulmasını ve hizmet sisteminin sorunsuz olması mecburiyetini doğurdu. Bu da sisteme yatırım yapmayı ve eski altyapının iyileştirilmesini gerekli kıldı. Çünkü güçlü bir altyapı ve şebeke sistemi sağlanamaz ise kesintisiz enerji verilemez. Bu durum da hem kazancı azaltır hem de enerji ve işgücü kaybına neden olur.
Perakende firmaları açısından, rekabet ortamına ayak uydurabilmek için güçlü bir altyapı ve sistemle müşteri memnuniyetini sağlamak esas hedef noktası haline geldi. Müşteri memnuniyetinin odak haline gelmesi, kaliteli hizmet sağlamayı ve bu hizmeti en hızlı şekilde yerine getirme anlayışını doğurdu. Bu noktada 7/24 iletişim sağlanabilecek enstrümanlar ile müşteri ve sahanın entegre edilmesi sağlandı. 
BEDAŞ’ta bu noktada önemli çalışmalar gerçekleştirdi. Sosyal medyada öncü bir girişim ile Twitter’da “BEDAŞ Destek” hesabı açıldı. Internet, web sitesi ve çağrı merkezleri üzerinden müşteriye anında dönüş yapılabilen hizmet noktaları arttı. Tüketiciler, her türlü talep, şikayet ve hizmet alımına evlerinden, en kolay şekilde ulaşabilir duruma geldiler.
 
BEŞ YILDA 1.8 MİLYON TL 
YATIRIM YAPILACAK
Bölgeyi devraldıktan bugüne kadar geçen süreçte ne kadarlık yatırım gerçekleştirdiniz? 2016 ve sonrasına ilişkin hedefleriniz nelerdir?
 
2013 ve 2014’te toplam 400 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirdik. 2015’te de toplam yatırımın 350 milyon TL’yi bulması planlanıyor. Yani 28 Mayıs 2013’te gerçekleşen özelleştirmeden 2015 sonuna kadar toplam 750 milyon TL’lik yatırım yapılmış olması hedefleniyor. 5 yıllık planlama dahilinde 2016 ve sonrasında ise yaklaşık 1 milyar 800 milyon TL yatırım yapılması planlanıyor. 
 

Yorumlar

Hiçbir yorum bulunamadı


Yeni yorum yaz